پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن ) 2

بسم الله الرحمن الرحیم

مقصد اول : قطع

1 آیا متابعت از قطع واجب است ؟ چرا ؟

بله . زیرا قطع ، خود به تنهایی طریق به سوی واقع است یعنی طریقیت قطع ، عین ذات آن است و لزوم متابعت از قطع ، از لوازم ذات قطع است مانند زوج بودن برای عدد چهار  .

2 ضمن توضیح عبارت ، علت آن را بیان کنید ؟ ( لیس طریقیّته قابله لجعل الشارع اثباتا او نفیا . )

به این صورت که مثلا بگوید : قطع را طریق و راه رسیدن به حقیقت قرار دادم.

 زیرا  1 - قطع بذاته طریق است ، و آن سخن شارع تحصیل حاصل خواهد بود. 2 اگر طریقیت قطع با جعل شارع باشد ، لازم می آید دلیل شرعی قطع دیگری باشد که بر طریقیت قطع دلالت کند ، پس از آن به قطع دیگری نیاز داریم که بر طریقیت قطع دلالت کند و به همین ترتیب .... به تسلسل می انجامد .

3  - تفاوت اطلاق حجیت بر قطع را با اطلاق کلمه حجیت بر امارات معتبر شرعی بیان کنید ؟

حجیت در امارات شرعی عبارت است از : حد وسطی که به واسطه آن ثبوت اکبر برای اصغر استدلال می شود ، و همین حد وسط ، واسطه در قطع نمودن به ثبوت اکبر برای اصغر قرار می گیرد ، مانند تغیّر نسبت به اثبات حدوث برای عالَم .

 اصغر : عالَم متغیر است

اکبر : هر متغیری حادث است

نتیجه : پس عالم حادث است .

پس در نتیجه در امارات شرعی که می گوییم ظن یا بینه یا فتوای مفتی حجت است ، مراد آن است که این امور حد وسط برای اثبات احکام متعلقات خود می باشند. بنابر این گفته می شود :

هذا مظنون الخمریه

و کل مظنون الخمریه یجب الإجتناب عنه

فهذا یجب الإجتناب عنه

اما در قطع اینگونه نیست بلکه خود واقع را می آوریم و بر آن حکم می کنیم ، زیرا زمانی که به وجوب چیزی قطع پیدا کردیم گفته می شود : هذا واجب ، و کل واجب یحرم ضدّه یا یجب مقدمته .

همچنیین است اگر به طبیعت چیزی قطع حاصل شود . پس ، اگر به خمر بودن چیزی یقین حاصل شد ، گفته می شود : هذا خمر و کل خمر یجب الإجتناب عنه .

4 دلیل کذب بودن مثال زیر را بیان کنید : ( انّ هذا معلوم الخمریه  و کل معلوم الخمریه حکمه کذا )

زیرا احکام خمر برای طبیعت و نفس خمر ثابت شده است نه برای خمر معلوم .

5 انّ کون القطع حجه غیر معقول .

با توجه به متن توضیح دهید ، آیا اطلاق حجت بر نفس قطع ، صحیح است ؟ چرا ؟

صحیح نیست زیرا حجت دلیلی است که در وسط واقع می شود و موجب حصول قطع به مطلوب می گردد .





موضوع: پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن )، برچسب ها: پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن )،
[ سه شنبه 18 شهریور 1393 ] [ 09:15 بعد از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات