پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی ( آثار قطع رحم - بخش سوم )

قطع صله رحم چه آثار و نتایجى دارد؟ ( بخش سوم )

5- عن ابى عبدالله علیه السلام قال: قال امیرالمومنین علیه السلام: لن یرغب المرء عن عشیرته و ان كان ذامال و ولد و عن مودتهم و كرامتهم و دفاعهم بایدیهم و السنتهم، هم اشد الناس د حیطه من ورائه و اعطفهم علیه و المهم لشعثه ان اصابته مصیبته او نزل به بعض مكاره الامور، و من یقبض یده عن عشیرته فانما یقبض عنهم یدا واحده و تقبض عنه منهم ایدى كثیره و من یلن حاشیه یعرف صدیقه منه الموده و من بسط یده باالمعروف اذا وجده یخلف الله له ما انفق فى دنیاه و یضاعف له فى آخرته و لسان المصدق للمرء یجعله الله فى الناس خیر من المال، یاكله و یورثه لا یزدادن احدكم كبرا و عظما فى نفسه و نایا عن عشیرته، ان كان موسرا فى المال، و لا یزدادن احدكم فى اخیه زهدا و لا منه بعدا اذا لم یرمنه مروه و كان معوذا فى المال و لا ینفع احدكم عن القرابه بها الخصاصه ان یسدها بها لا ینفعه ان مسكه و لا یضره ان استهلكه.

امام صادق علیه السلام فرمودند: كه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: انسان اگر چه مال و فرزند داشته باشد هرگز نباید از خویشاوند خود و از دوستى و كرامت و دفاع، دستى و زبانى آنها رو بگرداند آنها از مردم، در كنار او محكمترند و به او مهربان ترند و اگر مصیبتى به او برسد یا بدى براى او پیش بیاید پریشانى او را سامان دهنده ترند و هر كه دست كمك از فامیل خویش باز دارد از آنها یكدست گرفته شده و از خود او دستهاى بسیار و هر كه نرمى و فروتنى نشان دهد دوستش از او مودت مى بیند و هر كه چون دارا شود و دست به احسان بگشاید آنچه را داده در دنیا جبران مى كند و در آخرت هم برایش چند برابر مرحمت مى كند و نام نیكى كه خداوند براى كسى در میان مى گذارد از مالى كه مى خورد و به ارث مى گذارد بهتر است هر كه از شما كه ثروت و مالى پیدا كرد نباید تكبرش زیاد شود و خود را بزرگ بداند و از خویشاوندانش دور شود و هیچ یك از شما نباید نسبت به برادرى كه چون مال ندارد، به او احسان نمى كند از او دورى كند و هیچ یك از شما نباید از كمك كردن مالى به خویشاوندى كه در فقر و نیاز شدید به سر مى برد غفلت كند به مالى كه بودن و نبودن آن براى انسان اهمیتى ندارد (زیرا گاهى ممكن است خویشاوند به چیزى احتیاج داشته باشند كه نزد انسان اضافه و بى فایده باشد).

كسانى كه با ارحام و خویشاوندانشان قطع ارتباط مى كنند و دور از هم زندگى مى كنند در روز گرفتارى در خودشان احساس تنهائى مى كنند در همچو مواقعى خویشاوندان هستند كه باید یار و یاور هم باشند در این حدیث شریف كه بیان كردیم ملاحظه فرمودید كه على علیه السلام فرمودند ارحام از همه بیشتر هواى همدیگر را مى توانند داشته باشند.

6- شكایت از خویشاوندان

در روایتى از امام على علیه السلام نقل شده است آمده است خویشاوندانى كه به هم دیگر كمك مالى نمى كردند و یكى از آنها بدهكار شده بود خدمت حضرت على علیه السلام آمد از بقیه شكایت كرد كه در آن روایت آمده است كه امام فرمودند قطع رحم كنندگان در آخرت وزر و بال و وخامت و سختى حساب روز قیامت را در پى خواهند داشت اما اصل روایت: عن جابر: عن ابى جعفر علیه السلام قال: لما خرج امیرالمومنین علیه السلام یرید البصره تنزل باالربذه فاتاه رجل من محارب  فقال: یا امیر المومنین انى تحملت فى قومى حماله و انى سالت فى طوائف منهم المواساه و المعونه فسبقت الى السنتهم بالكند فمر هم یا امیرالمومنین بمعونتى و حثهم على مواساتى فقال: این هم؟ فقال: هوالاء فریق منهم حیث ترى قال: فنص راحله فادلفت كانها ظلیم فادلف بعض اصحابه فى طلبها فلایا بلاى ما لحقت فانتهى الى القوم فسلم علیهم و سالهم ما یمنعهم من مواساه صاحبهم؟ فشكوه و شكاهم فقال امیرالمومنین علیه السلام: وصل امرو عشیرته فانهم اولى ببره و ذات یده و وصلت العشیره اخاها ان عثر به دهر و ادبرت عنه دنیا فان المتواصلین المتباذلین ماجورون و ان المتقاطعین المتدابرین موزورون (قال) ثم بعث راحله و قال: حل.

ترجمه: امام باقر علیه السلام فرمود چون امیرالمومنین علیه السلام به عزم بصره بیرون رفت در محل ربذه (كه مدفن و محل تولد ابى ذر علیه الرحمه است) فرود آمد مردى از قبیله محارب خدمت حضرت رسید و عرض كرد: یا امیرالمومنین من از قبیله خود غرامتى را تحمل كرده ام  و چون از برخى از آنان تقاضاى كمك مالى كردم از تهیدستى دم زدند لطفا به ایشان امر فرما و وادارشان كن كه به من كمك كنند.

حضرت فرمود: آنها كجا هستند؟ عرض كرد دسته اى از آنها آنجا هستند كه مى بینى حضرت مركب خود را به سرعت هر چه تمام تر به حركت درآورد و مركب مانند شتر مرغ مى رفت، جماعتى از اصحاب هم كه حركت كردند در خدمت حضرت بودند به سختى و كندى به حضرت رسیدند حضرت به آنها رسید بر آنها سلام كرد و پرسید چرا با رفیق خود مواسات نمى كنید؟ آنها از او و او از آنها شكایت كردند تا امیرالمومنین فرمودند: هر كسى به خویشاوند خود پیوند برقرار كند زیرا خویشاوند به احسان و دستگیرى مالى از دیگران سزاوارترند و در صورتى كه حوادث روزگار به یكى از خویشاوندان فشار آورد و او را به زمین بزند خویشاوندان دیگر او را كمك كنند كه پیوندكنندگان و بذل و بخشش كنندگان از طرف خداوند پاداش دریافت خواهند كرد و آنهائى كه قطع ارتباط و خویشاوندى نمایند و به هم پشت كنند بار آنها سنگین خواهد بود و مورد مواخذه قرار خواهند گرفت سپس مركب خود را برانگیخت و فرمود برو.





موضوع: پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی، برچسب ها: پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی ( آثار قطع رحم - بخش سوم )،
[ جمعه 9 آبان 1393 ] [ 01:33 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات