پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی ( آثار قطع رحم - بخش اول )

قطع صله رحم چه آثار و نتایجى دارد؟ ( بخش اول )

قطع رحم و آثار ناگوار فردى و اجتماعى

براى گرفتاریهاى فردى و اجتماعى كه براى افراد در جامعه بوجود مى آید علل متعددى را مى توان بیان كرد از جمله عدم تهذیب اخلاقى افراد جامعه مى باشد اگر در افراد جامعه مخصوصا در خویشاوندان، صلح و صفا حاكم باشد كار آن جامعه به استقامت منتهى مى شود و شاخه هاى آن جامعه محكم و ثمره اش اتحاد و همبستگى خواهد بود.

اسلام عزیز در اصلاح اجتماع تدریجا اقدام مى نماید اول به تهذیب فرد مى پردازد آنگاه به وضع خانواده مى پردازد و پس از آنكه اركان خانواده را مستحكم كرد سپس به خویشاوندان و ارحام مى پردازد و در تحكیم ارتباط میان آنان مى كوشد و پیروان خود را وادار به وحدت نسبت به خویشاوندان مى كند و كسانى را كه ارتباط خویشاوندى را قطع مى كنند تهدید به عذاب مى كند و در اجتماعى كه اعضاى آن تكامل یافته و با نظم صحیح تربیت یافته اند اصلاح این گونه اجتماع آسان خواهد بود پیامبر بزرگوار اسلام صلى اللّه علیه و آله براى فزونى و كمى عمر بوسیله صله رحم و قطع رحم مثال روشنى فرموده است حضرت فرمودند انسان گاهى صله رحم بجاى مى آورد در حالى كه از عمرش بیش از سه سال باقى نمانده خدا عمر او رابه سى و سه سال امتداد مى دهد و چه بسا گاهى هم انسان قطع رحم مى كند در حالى كه سى و سه سال از عمرش باقى مانده است و خداوند عمر او را به سه سال تقلیل مى دهد در وسائل الشیعه در قسمت پایانى روایت مى فرماید: و ان المرء لیقطع رحمه و قد بقى من عمره ثلاث و ثلاثون سنه فصیرها الله الى ثلاث سنین او ادنى

به درستى كه فردى قطع رحم مى كند در حالیكه از عمر او سى و سه سال باقى مانده است خداوند در اثر قطع ارتباط خویشاوندى آن سى سه سال را به سه سال یا كمتر برمى گرداند.

شكى نیست كه صله رحم ریشه فساد را از بین مى برد زیرا در بین اقوام همیشه كدورتهاى ایجاد مى شود و این كدورتها اگر برطرف نشود سبب بروز فتنه هاى بزرگى خواهد بود روى همین اصل است كه گفته اند الارقاب كالعقارب یعنى نزدیكان همانند عقربهاى موذى مى باشند كه نزدیكان را مى گزند بنابراین صله رحم كار نیكى است كه موجب حفظ اتحاد و از بین رفتن شر و فساد مى باشد از این رو صله رحم از نظر اسلام پاداش بیشترى هم دارد و اسلام به كمترین حد ارتباط كه موجب برقرارى همبستگى شود بسنده كرده است رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرمودند: در دنیا ولو با یك سلام كردن هم با نزدیكان ارتباط برقرار كنید قطع رحم و بریدن از خویشاوندان از جمله گناهانى است كه خداوند در دنیا پیش از آخرت گناهكار را به مكافات عملش دچار میسازد امام على علیه السلام فرمودند: سه خصلت زشت است كه صاحب آن تا مكافات آن گناهان را نبیند نخواهد مرد ستمكارى بریدن از خویشاوندان و قسم دروغ .

البته خویشاوندى از دیدگاه ائمه اطهار و پیامبر عظیم الشاءن با خویشاوند در عرف مردم متفاوت است زیرا از نظر پیامبر افراد اگر در چهل پشت هم به هم برسند باز خویشاوند محسوب مى شوند پیامبر خدا مى فرماید: هنگامى كه مرا به معراج بردند خویشاوندى را دیدم كه به عرش الهى چسبیده و از خویشاوند دیگرى به درگاه الهى شكایت مى كند به او گفتم: میان تو و آن خویشاوند چه نسبتى هست گفت در چهل پشت، پدران ما به هم مى رسند .

اینك عین روایت، قال رسول الله صلى اللّه علیه و آله: لما اسرى بى الى السماء راءیت رحما متعلقه بالعرش تشكو الى الله رحما لها، فقلت: كم بینك و بینها من اب؟ فقالت: نلتقى فى اربعین ابا .





موضوع: پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی، برچسب ها: پرسش و پاسخ های اخلاقی و عرفانی ( آثار قطع رحم - بخش اول )،
[ جمعه 9 آبان 1393 ] [ 01:39 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات