پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن ) 7

27 و هذالإحتمال حیث یتحقق عند المتجری لا یجدیه ان لم یصادف الواقع ...

با توجه به متن اشکال زیل را پاسخ دهید :

ما به هنگام قیام امارات تجری می کنیم به خاطر اینکه احتمال دارد تجری مشتمل شود بر جهت محسنه که موجب سرور مولا شود .

تجری وقتی فایده دارد که این احتمال تحقق بپذیرد اما اگر احتمال مصادف با واقع نشد تجری به او سود نمی دهد بر خلاف مواردی که منصوب است یعنی باید کاری کنی که یقین پیدا کنی عقاب نمی شوی پس باید به طریق عمل کنی .

28 اقول یرد علیه : اولا منع ما ذکره من عدم کون قبح التجری ذاتیا .... ثانیا : لو سلّم انّه لا امتناع فی ان یعرض له جهه محسّنه ....

ردّ و جواب شیخ انصاری را به نظریه صاحب فصول بیان نمایید ؟

اولا : تجری برای قبح علت تامه است و قبیح بودن برای تجری ذاتی است چه قبح تجری مربوط به فعل باشد و چه مربوط به شقاوت متجری باشد و هیچگاه قبح از تجری جدا نمی شود و امکان ندارد جهت محسنه بر تجری عارض شود همچنان که حُسن برای انقیاد ( اطاعت از خدا ) ذاتی است و هیچگاه از انقیاد جدا نمی شود .

ثانیا : بر فرض که قبح تجری را ذاتی ندانیم و تجری علت تامه برای قبح نباشد امّا لااقل تا زمانی که جهت محسنه بر آن عارض نشده باشد ،  مقتضی برای قبح می باشد و هرگز تجری جزء آن افعالی نیست که نه علت تامه برای حسن و قبح هستند و نه مقتضی .

29 انّ التجری اذا صادف المعصیه الواقعه تداخل عقابها .

الف )جواب شیخ را بر این نظریه صاحب فصول بیان نمایید ؟

این سخن صحیحی نیست چرا که :

الف ) اگر منظور صاحب فصول این است که تجری و معصیت دو عنوان مستقل هستند که در این صورت هر دو سبب مستقل ، عقاب جدای از هم لازم دارند و اینکه شما می گویید هر دو عقاب تداخل می کنند و عقاب واحدی در کار خواهد بود ، لا معقول است برای اینکه توارد علل متعدده بر معدود واحد لازم می آید .

ب ) اگر مراد از تداخل یک عقاب باشد ، این عقاب را به کدام یک می خواهید بدهید به هر کدام که بدهید ترجیح بلا مرجح است و از طرفی در روایت این مطلب که یک عقاب باشد مردورد است .

ج ) اگر مراد شما از تداخل این است که عقاب بیشتری از تجری در کار باشد این معنای تداخل نیست چون معنای تداخل آن است که دو تا یکی شود .

ب ) نظر شیخ را بیان نمایید ؟

در تمامی موارد ( بدون استثناء ، چه مصادف با واقع شود و یا نشود ) تجری قبح فاعلی دارد .





موضوع: پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن )، برچسب ها: پرسش و پاسخ های رسائل ( قطع و ظن ) 7،
[ سه شنبه 18 شهریور 1393 ] [ 08:50 بعد از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات