پاسخ به شبهات ( اینکه امام علی دخترش را به عقد عمرب درآورد، نشانه داشتن رابطه حسنه نیست ؟ )

سؤال : این مسأله كه امیرمؤمنان، على علیه السلام دخترش امّ كلثوم را به عقد عمربن خطاب درآورد، نشانه داشتن رابطه حسنه نیست؟

تزویج امّ كلثوم به عمربن خطاب، از مسائل اختلافى در تاریخ است.

به‏ طورى كه این قطعه تاریخى به تعابیر مختلف و صورت‏هاى متناقض نقل گردیده است. بنابر این، براى اثبات چیزى، نمى ‏توان به چنین مسأله ‏اى تكیه و اعتماد كرد؛ مانند:

1. على علیه السلام او را به عقد عمر درآورد.

2. این كار به وسیله عباس عمومى على علیه السلام انجام پذیرفت.

3. این كار از روى تهدید انجام گرفت.

4. عروسى انجام گرفت و عمر از او داراى فرزندى به ‏نام زید شد.

5. خلیفه پیش از مراسم عروسى كشته شد.

6. زید نیز داراى فرزندى بود.

7. او كشته شد و وارثى نداشت.

8. او و مادرش در یك روز كشته شدند.

9. مادرش پس از وى زنده بود.

10. مهریه او چهل هزار درهم بود.

11. مهریه او چهار هزار درهم بود.

12. مهریه او پانصد درهم بود.

این اختلاف‏ ها در ذهن انسان تردید ایجاد كرده و اصل تزویج را زیر سؤال مى‏ برد.

فرض كنیم این ازدواج رخ داده است، با توجه به مطالب زیر، هرگز نمى‏ توان گفت این تزویج از روى طیب نفس و طوع و رغبت بوده است، زیرا:

1. شكى نیست كه روابط خاندان رسالت با خلیفه وقت كاملًا تیره و تار بود و یورش به خانه وحى و هتك حرمت دختر گرامى پیامبر صلى الله علیه و آله چیزى نیست كه بتوان آن را انكار كرد؛ زیرا مدارك معتبر آن را ثابت مى‏ كند.

2. عمر فردى خشن و تندخو بود، هنگامى كه خلیفه اول او را به خلافت برگزید، گروهى از صحابه به این امر اعتراض كردند و گفتند: فردى خشن و تند خو را بر ما مسلّط كردى!

3. طبرى مى ‏نویسد: خلیفه، نخست از دختر ابوبكر، به نام امّ‏ كلثوم‏ خواستگارى كرد ولى دختر ابوبكر به خاطر تندى اخلاق خلیفه، این خواستگارى را رد كرد.  بنابراین، نمى ‏توان این ازدواج را نشانه حسن روابط دانست.

اگر واقعاً ازدواج نشانه همبستگى فكرى و حسن روابط باشد، باید گفت ازدواج پیامبر صلى الله علیه و آله با امّ حبیبه دختر ابو سفیان، نشانه هم فكرى پیامبر صلى الله علیه و آله با او بود؛ مردى كه جنگ‏ هاى خونینى را بر ضدّ اسلام به راه انداخت و دست او در جنگ احد و احزاب كاملًا مشهود است.

همچنین پیامبر خدا صلى الله علیه و آله با دختر حُیىّ بن اخطب، به نام صفیه ازدواج كرد، آیا این نشانه همفكرى رسول اللَّه با حیىّ بود؟!

علما و دانشمندان شیعه، رساله‏ هاى متعدد در نقد این رویداد تاریخى نوشته ‏اند. علاقه‏ مندان مى ‏توانند به كتاب «راهنماى حقیقت» مراجعه كنند.

پاسخ جوان شیعى به پرسشهاى وهابیان  صفحة  39





موضوع: پاسخ به شبهات، برچسب ها: پاسخ به شبهات،
[ سه شنبه 30 دی 1393 ] [ 05:16 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات