اعمال عبادی ( اعمال مشترك ماه رجب )

این اعمال كه مخصوص روز معیّنى نیست، بلكه در تمام ماه انجام مى‏ شود، بسیار است، از جمله:

1- در تمام ماه رجب، این دعا را بخواند:

یا مَنْ یَمْلِكُ حَوآئِجَ السَّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصَّامِتینَ، لِكُلِّ مَسْئَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حاضِرٌ، وَجَوابٌ عَتیدٌ، اللهُمَّ وَمَواعیدُكَ الصَّادِقَةُ، وایادیكَ‏ الفاضِلَةُ، وَ رَحْمَتُكَ الواسِعَةُ، فَاسْئَلُكَ انْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ‏ مُحَمَّدٍ، وانْ تَقْضِىَ حَوائِجى‏ لِلدُّنْیا وَالْأخِرَةِ، انَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدیرٌ.

2- بخواند دعایى را كه امام صادق علیه السلام در هر روز از ماه رجب آن را مى ‏خواندند:

خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَیْرِكَ، وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ الَّا لَكَ، وَضاعَ‏ المُلِمُّونَ الَّا بِكَ، وَاجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ الَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بابُكَ مَفْتُوحٌ‏ لِلرَّاغِبینَ، وَخَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبینَ، وَ فَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلینَ، وَ نَیْلُكَ‏ مُتاحٌ لِلْآمِلینَ، وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ‏ ناواكَ، عادَتُكَ الْإِحْسانُ الَى الْمُسیئینَ، وَ سَبیلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى‏ الْمُعْتَدینَ، اللهُمَّ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدینَ، وَ ارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدینَ، وَ لا تَجْعَلْنى‏ مِنَ‏الْغافِلینَ الْمُبْعَدینَ، وَ اغْفِرْ لى‏ یَوْمَ الدّینِ.

ادامه مطلب


ادامه مطلب


موضوع: اعمال عبادی، برچسب ها: اعمال مشترک ماه رجب،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1398 ] [ 04:10 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]

احادیث ناب ( فضیلت زیارت حضرت معصومه )

فضیلت زیارت حضرت معصومه

قال الصادق علیه السلام :

لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.

برای ما حرمی است و آن قم است و در آینده زنی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا مدفون می گردد هرکس او را زیارت کند بهشت براو واجب می شود .

بحارالانوار جلد 48 صفحة 318





موضوع: احادیث ناب، برچسب ها: احادیث ناب ( فضیلت زیارت حضرت معصومه )،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1398 ] [ 04:07 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]

احکام شرعی ( رقصیدن داماد در مجلس زنان )

رقصیدن داماد در مجلس زنان چه حكمى دارد؟

آیات عظام امام، تبریزى و خامنه ‏اى:

اگر باعث تحریك شهوت یا ارتكاب حرام یا ترتب مفسده شود، جایز نیست و در غیر این صورت اشكال ندارد ولى سزاوار است مؤمن از لهو اجتناب كند.

آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، نورى و وحید :

بنابر احتیاط واجب جایز نیست .

آیات عظام صافى و مكارم:

حرام است.

برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی

مركز فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها





موضوع: احکام شرعی، برچسب ها: احکام شرعی ( رقصیدن داماد در مجلس زنان )،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1398 ] [ 04:05 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]

پاسخ به شبهات ( شیعیان چه دستاوردها و فتوحاتى داشته ‏اند؟)

عمر مسجد الاقصى را آزاد كرد و صلاح الدین ایوبى بار دیگر آن را پس گرفت. شیعیان چه دستاوردها و فتوحاتى داشته‏ اند؟

طراح پرسش از دو نفر یاد كرد؛ یكى از سلف به نام عمر بن خطاب و دیگرى از خلف به نام صلاح الدین ایوبى.

ما نیز از جهاد شیعه در عصر سلف و خلف یاد مى ‏كنیم؛ در سلف و عصر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بیشترین بار جهاد در بر دوش على علیه السلام بود و حدیث‏ «لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى إِلَّا عَلِیٌّ» در باره او شنیده شد و در جنگ خندق، ارزش جهاد او با عبادت ثقلین برابر خوانده شد و در فتح خیبر، پیامبر صلى الله علیه و آله در باره او فرمود: «كَرَّارٌ غَیْرُ فَرَّارٍ» ؛ «او پیوسته حمله مى ‏كند و از میدان نبرد نمى‏ گریزد»، در حالى كه دو نفر پیش از او رفتند و از میدان نبرد گریختند.

على علیه السلام علاوه بر جهاد با مشركان، با سه گروه دیگر نیز جنگید: «پیمان شكنان»، «ستمكاران» و «شورشگرانِ نافرمان» و نبرد او با این سه گروه، در حدیث پیامبر خدا صلى الله علیه و آله آمده است.

این از امامان و پیشوایان شیعه، امّا از خود شیعیان، كافى است یادآور شویم كه در نوع فتوحات، شیعیان على علیه السلام شركتى تام داشته ‏اند؛ یمنى ‏ها از قبیله‏ هاى مختلف، چون حمدان و كنده و ... همگى شیعیان على علیه السلام بودند و همین سبب شد كه گروهى از آنان از یمن مهاجرت كرده، ساكن عراق شدند تا در فتوحات اسلامى شركت داشته باشند.

فاتح شام و دیار بكر و آسیاى صغیر ابو ایّوب انصارى، میهماندار و میزبان پیامبر صلى الله علیه و آله، شیعه خالص على علیه السلام بود و هم اكنون قبرش در اسلامبول مزار همگان است.

محمدبن ابى بكر كه از نظر روح و روان فرزند على علیه السلام بود، به دستور آن حضرت براى ادامه گسترش اسلام به مصر رفت و به شهادت رسید و پس از وى مالك اشتر نخعى براى ادامه مأموریت به مصر اعزام شد كه متأسفانه در نیمه راه با دسیسه معاویه مسموم گردید و هم اكنون قبرش مزار مردمان است.

در دوران خلفا، فاصله شیعه و سنى در حد امروز نبود، بلكه در فتوحات با داشتن گرایش‏هاى مختلف، همه شركت مى‏ كردند.

این از سلف، امّا درباره خلف، كافى است بدانیم كه مرابطه (مرزبانى) یكى از وظایف بزرگ مسلمانان بوده و بیشتر به وسیله دولت‏هاى شیعه صورت گرفته است.

حمدانیان در شام، فاطمیان در شمال آفریقا و علویان در طبرستان و دیلمان و گیلان، مرزبانان اسلام بودند. دولت‏هاى شیعه در هند در مبارزه با بت ‏پرستى و تشكیل دولت اسلامى براى خود، سرگذشت مفصلى دارند و اكبرآباد در هند مركز دولت‏هاى شیعى بود.

كسانى كه علاقه‏ مندند از جهاد نظامى شیعه در جهان آگاه شوند، به كتاب «جهاد الشیعه» نگارش خانم دكتر «سمیرة مختار اللیثى» چاپ دار الجیل مراجعه كنند.

نبرد صفویان در جنوب ایران با پرتغالى ‏ها و نبرد ایرانیان با روس و انگلیس در شمال و جنوب ایران، از صفحات زرین جهاد شیعه با كافران‏ است. وقتى پرتغالى ‏ها، بندرعباس را اشغال كردند و نام آن را بندر گمبرون نهادند، شاه عباس صفوى با نیروى ایمان شیعیان آنجا را پس گرفت و نام آن را بندرعباس نهاد. جهاد نادرشاه با هندیان بت پرست، یكى از بزرگ‏ترین صفحات تاریخ جهاد اسلامى با بت ‏پرستان است.

در قرن چهاردهم، آنگاه كه انگلستان عراق را اشغال كرد، مرجعیت شیعه به پیشوایى آیت اللَّه محمد تقى شیرازى توانست با بر پا كردن «ثورة العشرین» در سال 1920 میلادى این سرزمین اسلامى را از وجود زالو صفتان انگلیسى پاك گرداند و به این كشور استقلال ببخشد.

در این چند سال اخیر، بزرگ‏ترین ضربه را شیعیان لبنان بر پیكر اسرائیل وارد ساخته ‏اند و مقاومت اسلامى لبنان در چند مرحله اسرائیل را كه تا پایتخت لبنان پیشروى كرده بود، به گونه‏ اى خفت بار عقب راند و زهر چشمى به آنان نشان داد كه تاكنون از مجموع دولت‏هاى عربى دریافت نكرده بودند.

در این‏جا جهاد نظامى شیعه را به صورت بسیار موجز و فشرده آوردیم، ولى حقیقت این است كه گردآورنده این پرسش ‏ها تصور كرده است كه جهاد، تنها جهاد نظامى است و از عظمت جهاد علمى و فرهنگى غفلت كرده است.

اگر جهاد قلمى و فرهنگى نبود، هرگز سربازان فداكار و از خود گذشته در میدان نبرد، از جان گذشتگى نشان نمى‏ دادند.

ائمه اهل بیت علیهم السلام از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله نقل مى ‏كنند كه فرمود:

«ثلاثة تخرق الحجب، و تنتهی إلى ما بین یدی اللَّه؛ صریر أقلام العلماء، و وطى‏أ أقدام المجاهدین، و صوت مغازل‏ المحصنات».

«سه چیز است كه پرده ‏ها را مى ‏شكافد و به درگاه الهى مى ‏رسد: 1. صداى قلم دانشمندان 2. صداى پاى جهادگران 3. صداى ریسندگى ‏زنان پرهیزكار.»

همچنین فرمود: «أَفْضَلَ الْجِهَادِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِر» «بالاترین جهاد، گفتن سخن حق نزدیك فرمانرواى ستمگر است.»

و پیشوایان معصوم شیعه، كه به شمشیر ظالمان و یا سمّ ستمگران جام شهادت نوشیدند، به خاطر سخنان حقى بود كه نزد ظالمان مى ‏گفتند.

در حالى كه گروه‏هاى دیگر با خلفاى اموى و عباسى سازش داشتند و با آن‏ها كنار مى ‏آمدند، به جز افراد نادر كه نمى‏ توان روى آن‏ها حساب كرد.

انسان تصور مى ‏كند كه میدان جهاد، بستر نظامیان است، ولى تاریخ خلاف آن را گواهى مى ‏دهد.

علما و دانشمندان شیعه، به خاطر جهاد فرهنگى و نشر اسلام ناب محمدى، به وسیله ستمگران جام شهادت نوشیدند و یا با شمشیر كشته شدند و یا بر سر دار رفتند و احیاناً بدن‏هایشان سوزانده شد.

در هر حال، شیعه مفتخر است كه با جهاد قلمى و فرهنگى خود، تفكّر اسلام ناب محمدى را كه در تعالیم اهل بیت- همتاى قرآن- متجلى است، به جهانیان معرفى كرده است.

پاسخ جوان شیعى به پرسشهاى وهابیان صفحة  121





موضوع: پاسخ به شبهات، برچسب ها: پاسخ به شبهات ( شیعیان چه دستاوردها و فتوحاتى داشته ‏اند؟)،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1398 ] [ 04:03 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]

پرسش و پاسخ های قرآنی ( راههاى ارزیابى ایمان واقعى )

راههاى ارزیابى ایمان واقعى چیست؟

در لابلاى حوادث جوهر انسان شناخته مى ‏شود، در فراز و نشیب‏ها و گرفتن و دادن‏ ها و فقر و غنى ‏ها جوهر انسان شناخته مى ‏شود. در حدیث مى ‏خوانیم اگر شخصى را سه بار عصبانى كردى و او حرفى نزد با او رفاقت برقرار كن. كسانى مدعى ایمان هستند ولى اگر از مقام و عنوان و سرمایه آنان كم شود دست به هر كارى مى ‏زنند. قرآن به یهودیانى كه ادعاهایى داشتند و خود را فرزندان و محبوبان خدا مى‏ دانستند و مى ‏گفتند. «نحن أبناء اللّه و حبّائه»  و آتش دوزخ را فقط چند روزى در حق خود روا مى‏ دانستند: «لم تمسّنا النّار الّا أیّاماً معدودة» خداوند براى ارزیابى و میزان صداقت آنان مى ‏فرماید: اگر راست مى ‏گویید آرزوى مرگ كنید. «فتمنّوا الموت ان كنتم صادقین»

قرآن درباره‏ ى دروغگو بودن ادعاهاى یهود مى‏ فرماید: آنان به خاطر عملكردشان هرگز آرزوى مرگ نمى ‏كنند. «و لن یتمّنونه» و هر یك از آنان دوست دارد هزار سال عمر كند «یودّ أحدهم لو یَعَمّر ألف سنة»

قرآن خطاب به پیامبر مى‏ فرماید: به پروردگارت سوگند كه ایمان واقعى نمى ‏آورند مگر زمانى كه در جنگ و نزاع هاى خود تو را داور قرار دهند و در دل خود هیچ‏گونه ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند.

در قرآن مى ‏خوانیم؛ علامت ایمان، خمس دادن است حتى اگر از یاران پیامبر باشیم و در جبهه در كنار پیامبر جهاد كنیم و پیروز شویم و غنائم جنگى بگیریم؛ ولى خمس ندهیم، ایمان نداریم: «فأنّ للّه خُمسَه ... ان كنتُم آمنتُم باللّه و ما أنزلنا على عبدنا» بنابر این تسلیم خدا بودن، تسلیم داورى پیامبر بودن و نق نزدن و گذشتن از جان و مال نشانه صداقت است.

پرسش و پاسخهاى قرآنى جلد 1 صفحة 49





موضوع: پرسش و پاسخ های قرآنی، برچسب ها: پرسش و پاسخ های قرآنی ( راههاى ارزیابى ایمان واقعى )،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1398 ] [ 04:02 قبل از ظهر ] [ ابراهیم قربانی نهرخلجی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic